weLcome


Thursday, 29 March 2012

maTi iTu pasTi

Kamu menghantar jenazah ke kubur, tetapi kamu tidak mengambil iktibar daripadanya.

Kubur setiap hari menyeru manusia sebanyak lima kali:
Aku rumah yang terpencil, maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.
Aku rumah yang gelap, maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
Aku rumah yang penuh dengan tanah dan debu, maka bawalah amal soleh untuk dijadikan hamparan.
Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.
Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir, maka banyakkanlah membaca
'La ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah' supaya kamu dapat menjawab soalan mereka.


mati itu p a s t i ..

kembali pada Nya suatu yang hakiki,

cara, bila dan bagaimana kita mati,

mungkin berbeza dan bukan pilihan sendiri..

marilah kita teliti,

dengan mata dan hati,

panjangkan doa buat yang telah pergi..

usah ratapi dan kesal,

lepaskan 'dia' dengan redha..

jangan dilupai,

pupuklah cinta dalam hati,

hargailah dan sayangi,

mereka yang masih di sisi..

sediakanlah persiapan dan amalan,

sementara waktu yang berbaki ini sedang berjalan..

hargailah dan sayangi,

mereka yang masih di sisi..

sediakanlah persiapan dan amalan,

sementara waktu yang berbaki ini sedang berjalan..

M a u t datang menjemput tak pernah bersahut,
M a l a i k a t datang menuntut untuk merenggut.
M a n u s i a tak kuasa untuk berbicara,
T u h a n Maha Kuasa atas syurga dan Neraka.

0 comments:

Post a Comment

koPi aNd paSta

get this widget here